loading...
کلید اتوماتیک کامپکت
آبنوس بازدید : 35 سه شنبه 18 شهریور 1399 نظرات (0)

 

کلید کامپکت، به طور کلی ترکیبی از کلید مدارشکن (قابل قطع زیر بار) و محافظ می باشد که با نام کلید های اتوماتیک کمپکت یا به اختصار کلید mccb نیز شناخته می شود.

همانطور که می دانیم کلیدهای کامپکت، محافظ جریان مغناطسی و حرارتی می باشند. یعنی مدار را در مقابل بار اضافه و نیز اتصال کوتاه حفاظت نموده و آن را به طور خودکار قطع می کنند.

کلیدهای اتوماتیک برند دورمن اسمیت انگلستان ، در تیپ‌ های مختلف LM ،YM و YS تولید و ارائه می شود که این کلیدها رنج گسترده ای از آمپرها را پوشش می دهد.

کلید های اتوماتیک کمپکت با داشتن رنج وسیعی از آمپرها و قدرت قطع های مختلف و سایر مشخصات متنوع دیگر که در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

مکانیزم عملکرد این کلیدها به انواع غیرقابل تنظیم و قابل تنظیم و اکترونیکی تقسیم می شود. همچنین تجهیزات جانبی این کلیدهای اتوماتیک از جمله کنتاکت های باز و بسته (NO-NC) و موتور و بوبین آندر ولتاژ (با قطع مدار فرمان این بوبین،کلید نیز قطع می شود) و رله شانت (هم برای وصل و هم برای قطع ) نیز قابل ارائه می باشند.

برای خرید محصولات دورمن اسمیت روی لینک ها کلیک کنید

آبنوس بازدید : 35 سه شنبه 18 شهریور 1399 نظرات (0)

کلید اتوماتیک کامپکت یا به طور خلاصه MCCB نوعی از تجهیزات حفاظت الکتریکی هست که می تواند برای رنج وسیعی از ولتاژ و نیز در هردو فرکانس 50 یا 60 هرتز استفاده می شود. تفاوت اصلی بین کلیدهای کامپکت و کلیدهای مینیاتوری این هست که کلید اتوماتیک می تواند رنج جریانی تا 2500 آمپر داشته باشد و تنظیمات تریپ آن به صورت معمول قابل تنظیم است. تفاوت دیگر این است که کلیدهای کامپکت بزرگتر از کلید مینیاتوری می باشد. مانند اکثر کلیدهای قطع کننده مدار ، کلید اتوماتیک کامپکت دارای سه عملکرد اصلی می باشد:

  • حفاظت در مقابل اضافه بار : جریان های بالاتر از مقدار نامی که بیشتر از زمانی که برای کارکرد نرمال هست ، طول بکشند.
  • حفاظت در مقابل خطاهای الکتریکی : در طول یک خطا مانند اتصال کوتاه و یا خطای خط ، جریان های بسیار بالایی وجود دارد که باید فورا متوقف شوند.
  • سوئیچ یک مدار به صورت روشن و خاموش : این کارکرد کلید اتوماتیک کمپکت چندان معمول نیست اما کلیدهای کامپکت می توانند برای این هدف استفاده شود در صورتی که کلید دستی مناسبی برای سوئیچ مدار وجود نداشته باشد.

 

برای خرید کلید کمپکت به لینک زیر مراجعه کنید

خرید کلید کمپکت

آبنوس بازدید : 51 شنبه 15 شهریور 1399 نظرات (0)

کلید اتوماتیک به دلیل داشتن رنج جریان های بالا می توانند در کاربردهای جریان بالا مورد استفاده قرار گیرند ، تعدادی از کاربردهای معمول استفاده از کلید اتوماتیک به شرح زیر می باشد :
محافظت از فیدر برق اصلی : مدارهای فیدر برقی که به عنوان منبع تغذیه تابلوهای توزیع بزرگ می باشند معمولا جریان های بالا تا صدها آمپر را دارند. علاوه براین اگر در آینده مدارهای بیشتری به سیستم اضافه شوند ممکن است تنظیمات تریپ مورد نیاز باشد بنابراین یک کلید اتوماتیک مورد نیاز خواهد بود.

  • حفاظت بانک خازنی : بانک خازنی یک تجهیز بسیار مهم در سیستم های تجاری و صنعتی می باشد به دلیل اینکه می توانند سبب اصلاح ضریب توان و کاهش جریان خط و کاهش هزینه های شرکت برق شود. بانک های خازنی بزرگ ممکن است جریان های بالایی را بکشند و به همین دلیل به محافظت توسط کلید اتوماتیک نیاز دارند.
  • محافظت از ژنراتور : ژنراتورهای بزرگ الکتریکی ممکن است جریان های خروجی تا صدها آمپر را فراهم کنند. علاوه بر این مجموعه ژنراتورها معمولا بسیار گران می باشند. رنج جریان های بالای کلید اتوماتیک کمپکت سبب می شوند این ژنراتورها محافظت قابل قبولی داشته باشند.
  • کاربردهای جوشکاری : برخی از دستگاه های جوشکاری ممکن است جریان های بسیار بالایی را که از قابلیت قطع کننده های مدار مینیاتوری فراتر است ، بکشند و نیاز به استفاده از کلید اتوماتیک کمپکت دارند.
    کاربردهای جریان پایینی که به قابلیت تنظیم تریپ نیاز دارند : کلیدهای اتوماتیک تنها در کابردهای جریان بالا کاربرد ندارند بلکه مدل هایی با رنج جریان پایین 100 آمپر وجود دارند که در مواقعی که تجهیزات جریان پایین به تریپ قابل تنظیم نیاز داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند.
  • محافظت از موتور : ویژگی های حفاظت قابل اطمینان کلیدهای کامپکت موجب شده است که کلیدهای کامپکت انتخاب مناسبی برای حفاظت موتورها باشند.

کلید کامپکت می توانند برای محافظت اضافه بار تنظیم شوند بدون اینکه در زمان جریان هجومی موتور الکتریکی تریپ دهند. به طور خلاصه کلیدهای کامپکت می توانند محافظت مناسبی در برابر رنج جریان های بالا و کاربرد تریپ قابل تنطیم و یا ترکیب هر دو را ارائه دهد.

آبنوس بازدید : 48 چهارشنبه 05 شهریور 1399 نظرات (0)

مکانیزم کارکرد کلید اتوماتیک کامپکت :

مکانیزم حفاظت به کار رفته توسط MCCB همان اصول فیزیکی استفاده شده در تمام کلیدهای حرارتی و مغناطیسی قطع کننده مدار می باشد.
حفاظت اضافه بار توسط مکانیزم حرارتی صورت می پذیرد. MCCB ها دارای تماس دو فلزی می باشند که در پاسخ به تغییرات دما منبسط می شوند. در شرایط عادی این اتصال اجازه می دهد که جریان در مدار جاری شود. اما به محض اینکه جریان از مقدار تریپ تنظیم شده بیشتر شود نقطه تماس گرم می شود و منبسط می شود و مدار قطع می شود.

این عمل قطع مدار در مقابل اضافه بار با کمی تاخیر صورت می پذیرد که اضافه باری که جز کار عادی مدار می باشد موجب قطع شدن مدار نشود. اما هر اضافه باری که بیش از زمان مورد انتظار طول بکشد نشان از وقوع اضافه بار غیر عادی دارد و کلید اتوماتیک کامپکت مدار را جهت حفاظت تجهیزات و پرسنل قطع می کند.
از طرف دیگر برای محافظت در برابر خطا از القای الکترومغناطیسی استفاده می شود و قطع مدار به صورت آنی صورت می پذیرد. جریان خطا باید به صورت آنی متوقف شود و اهمیتی ندارد که زمان این جریان خطا کوتاه و یا بلند است. هرگاه خطا اتفاق بیفتد جریان بسیار زیاد باعث ایجاد میدان مغناطیسی در سیم پیچی که در قطع کننده وجود دارد می شود ، این القای مغناطیسی سبب تریپ یک کنتاکت می شود و این تریپ جریان را متوقف می کند.

به عنوان مکمل مکانیزم حفاظتی مغناطیسی کلیدهای کامپکت اقدامات دفع قوس داخلی را به منظور تسهیل در عمل وقفه نیز انجام می دهند. مانند همه انواع قطع کننده های مدار کلید MCCB دارای یک سوئیچ قطع می باشد که برای تریپ قطع کننده به صورت دستی استفاده می شود ، که این امکان در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهد کارهایی نظیر کار تعمیرات و یا ارتقای تجهیزات صورت پذیرد.

آبنوس بازدید : 38 چهارشنبه 05 شهریور 1399 نظرات (0)

تست کلید اتوماتیک کامپکت  چگونه است ؟

سه آزمایش اصلی که به عنوان بخشی از فرآیند تعمیر و نگهداری کلید اتوماتیک کمپکت می باشد به شرح زیر است :

 

مقاومت عایقی : این فرآیند شامل جدا کردن MCCB و تست عایقی بین فازها و در سراسر ترمینال های بار است. اگر مقادیر عایقی کاهش پیدا کرده باشد و به زیر مقادیر توصیه شده توسط کارخانه سازنده رسیده باشد ممکن است کلید نتواند حفاظت مناسبی را صورت دهد. مقاومت عایقی بر اساس مدل کلید اتوماتیک متفاوت می باشد ، اما برای یک واحد در شرایط مناسب آن در رنج مگا اهم خواهد بود.

مقاومت کنتاکت ها : این تست مربوط به تست مقاومت کنتاکت های الکتریکی می باشد. مانند تست مقاومت عایقی مقادیر اندازه گیری شده در این تست نیر باید با مقادیر ارائه شده توسط کارخانه مقایسه شود. در شرایط عادی مقاومت کنتاکت ها مقدار خیلی کمی می باشد زیرا باید در شرایط عادی کنتاکت ها جریان کاری را با کمترین اختلاف ولتاژ عبور دهند.

تست تریپ : این آزمایش شامل شبیه سازی شرایط اضافه بار و نیز خطای اتصال کوتاه می باشد و پاسخ کلید MCCB را در مقابل این خطاها می سنجد. از آن جایی که این آزمایش جریان بالایی را شامل می شود و در نتیجه کلید اتوماتیک گرم می شود باید به عنوان آخرین آزمایش صورت پذیرد در غیر این صورت مقاومت عایقی و مقاومت کنتاکت ها که در دیگر آزمایش ها اندازه گیری می شود ممکن است به دلیل تغییر دما تغییر کرده باشند.

برای خرید کلید کمپکت به لینک زیر مراجعه کنید

 

خرید کلید کمپکت

آبنوس بازدید : 50 سه شنبه 28 مرداد 1399 نظرات (0)

اما عمده دلایلی که می تواند یک کلید کمپکت را حساس ساخته و آن را مجبور به واکنش نماید، ایجاد جریان های هجومی در شبکه است. این جریان های هجومی که در کسری از ثانیه به شدت زیاد خواهند شد، می ‌توانند ناشی از اتصال کوتاه، اتصال دو فاز به یکدیگر و یا اضافه بار های غیر معقول در سیستم باشد. در چنین حالتی ممکن است بگویید که فیوز ها و یا کلید های مینیاتوری نیز می ‌توانند چنین سطح امنیتی را داشته باشند. آنها هم نسبت به اضافه جریان در سیستم حساس بوده و در صورت ایجاد آن را قطع می کنند. از این رو چه نیاز است که در ابتدای سیستم های توزیع شاهد استفاده از کلید کمپکت چیست؟

برای خرید کلید کمپکت به لینک زیر مراجعه کنید

خرید کلید کمپکت

آبنوس بازدید : 51 سه شنبه 28 مرداد 1399 نظرات (0)

ایده کلی در طراحی انواع کلید کمپکت ، خلق نوعی تجهیز با تحمل جریانی بالا است که می تواند در مواقع بروز حادثه در سیستم، تمامی جریان برق بعد از خود را قطع نماید. نیاز شبکه های برق در داشتن چنین کلید هایی، اهمیت زمان در هنگام بروز حادثه می باشد. مثلاً اگر یک برق گرفتگی برای انسان صورت گیرد و یا اینکه در سیستم شاهد اتصال کوتاه باشیم و شاید یک اضافه جریان غیرمنطقی و هجومی در شبکه ایجاد شود، اگر قرار باشد که تصمیمات انسانی را دلیل بر قطع برق بگیریم، زمان بسیار با ارزشی را از دست دادهایم. چرا که در کسری از ثانیه برقراری جریان های بالا در شبکه میتواند انواع خسارات جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. طراحی کلید کمپکت برای حل مشکل زمان در این گونه از حوادث ناگهانی در سیستم می باشد. چرا که کلید کمپکت همزمان با افزایش هجومی جریان است که میتواند در زمانی بسیار کوتاه اتصال سیستم توزیع پس از خود را قطع کرده و به نوعی مانع از انتشار خسارات در تمام شبکه باشد و هم اینکه قسمت هایی که دلیل بروز حادثه شده اند را از مسیر جریان برق خارج سازد.

برای خرید کلید کمپکت به لینک زیر مراجعه کنید

خرید کلید کمپکت

آبنوس بازدید : 39 چهارشنبه 22 مرداد 1399 نظرات (0)

ساختمان کلید اتوماتیک کمپکت

  • بدنه یا قاب کلید
  • کنتاکت های کلید
  • جرقه گیر
  • مکانیزم قطع و وصل کننده کلید
  • واحد تریپ

در شکل زیر اجزای داخلی دو عدد کلید اتوماتیک را مشاهده می فرمایید:

 

مزایای کلید اتوماتیک کمپکت نسبت به سایر کلید و فیوزها

در سیستمهایی که عمل حفاظت موضعی و سلکتیو اهمیت زیادی دارد یا در شبکه سه فاز به علت ازدیاد جریان، قطع همزمان سه  فاز باهم الزامی است باید از کلیدهای اتومانیک استفاده کرد. همچنین در برخی از شبکه های توزیع بدلیل حساسیت می باید به محض تشخیص اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ و همچنین تشخیص جریان برگشتی فورا مدار قطع گردد، از کلیدهای اتوماتیک استفاده می گردد و با استفاده از کنتاکت های خطا یا آلارم، وضعیت خطا اعلام می گردد. همچنین جهت وارد کردن دستی یا اتوماتیک ژنراتور یا ترانسفورماتور به شبکه جهت تقویت و تداوم کار شبکه و یا انجام تعمیرات می باید از کلیدهای اتوماتیک استفاده نمود.

 

از دیگر مزایای استفاده از کلیدهای اتوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کلیدهای اتوماتیک پس از قطع مدار به هر دلیلی اعم از اضافه بار یا اتصال کوتاه بلافاصله برای بهره برداری آماده است.

در کلیدهای اتوماتیک با کمک کنتاکت های کمکی و خطا می توان انواع وضعیت عملکرد کلید مثل قطع، وصل، خطا یا تریپ را توسط یک آلارم مانند سیگنال نمایش داد.

طراحی این کلیدها به گونه ای است که در صورتیکه این کلیدها را در مسیر مداری که اتصال کوتاه شده قرار بدهیم، هنگام بسته شدن رله اضافه جریان سریعا عکس العمل نشان داده و مدار را قطع می نماید.

آبنوس بازدید : 48 چهارشنبه 22 مرداد 1399 نظرات (0)

کلید اتوماتیک یک نوع بریکر قابل قطع زیر بار است که جهت حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها و سیستم روشنایی، صنعتی و مصرف کننده های دیگر استفاده می شوند، به عبارت دیگر این کلیدها به منظور حفاظت و قطع کردن مدار در برابر برگشت جریان و یا افت ولتاژ بیش از حد مجاز و کشیده شدن جریان اضافه توسط مصرف کننده (اضافه بار) و اتصال کوتاه مدار به کار می روند. کلیدهای اولیه ابعاد و اندازه بزرگتری داشتند و به دلیل فشرده شدن و کوچک شدن به این بریکرها کلید اتوماتیک کمپکت گفته می شود. تفاوت بین کلیدهای اتوماتیک و غیر اتوماتیک در این است که در کلیدهای اتوماتیک رله های الکترونیک مختلف جهت تشخیص جریان اضافه بار و اتصال کوتاه و سایر پارامترها وجود دارد اما کلیدهای غیر اتوماتیک صرفا جهت قطع و وصل مدار است و فاقد رله الکترونیک می باشد.

 

کلید اتوماتیک کمپکت  بصورت دسته بندی های زیر و با حفاظت های اضافه بار، اتصال کوتاه و نشتی جریان زمین تقسیم می شوند:

 

کلید اتوماتیک کمپکت غیر قابل تنظیم (فیکس)

کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم حرارتی مغناطیسی

کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم الکترونیکی

 

جهت حفاظت تابلو در برابر آتش سوزی و به منظور بالا بردن امنیت تجهیزات داخل تابلو برق از کلیدهای اتوماتیک کمپکت استفاده می گردد. کلیدهای اتوماتیک کمپکت از رنج 16 الی 1600 آمپر ساخته می شوند. کلیدهای اتوماتیک در انواع تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل تولید می شوند. کلیدهای اتوماتیک کمپکت از عمر بسیار بالاتر و قدرت قطع بالاتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری و کلیدهای حرارتی برخوردار هستند. قدرت قطع کلیدهای اتوماتیک کمپکت از 16 تا 150 کیلو آمپر می باشد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 119
  • بازدید سال : 874
  • بازدید کلی : 2,459